zaterdag 2 februari 2008

Wat een stank!

Wat een stank. Ik weet niet hoor wat de afgelopen twee weken met de fabriek hier in ons dorp is gebeurd, maar het stinkt. Het stinkt gigantisch. Net alsof al die perzikken aan het wegrotten zijn. Of het is de warmte die de stank veroorzaakt, want de afgelopen 2 weken is het gemiddeld rond de 35 graden. Het is erg warm, bereid je maar voor Es en Mies en neem je mondkapje mee om de stank te boven te staan, haha. Aan de andere kant is de fabriek ook een zegening. We waren bij jullie op het nieuws hebben we gehoord met onze electrische tijd problemen. Er is een tekort aan electriciteit in Zuid Afrika en nu hebben ze als oplossing bedacht om een aantal uren op een dag in verschillende dorpen de electriciteit uit te zetten. Dit is natuurlijk verschrikkelijk voor zakenlui en winkels. Ze maken gigantische verliezen. Maar Ashton heeft geluk, door de fabriek hebben wij nauwelijks kracht onderbrekingen. Dus hij mag wel stinken zo op zijn tijd, maar aan de andere kant ben ik er erg blij mee. De vriezer en koelkast blijft het gewoon doen, we kunnen gewoon koken op de tijd die wij willen met een heerlijk muziekje daarbij, de airco draait op volle toeren en de fohne blijft het ook doen.
Verder heb ik voor het eerst een hele week gewerkt. Kapot dat ik was. Alleen al elke morgen 6 uur opstaan is heftig en moet ik echt aan gewend raken. Maar heerlijk om bezig te zijn en echt iets mogen te betekenen voor de mensen om me heen. De kinderen hebben echt mijn hart gestolen. Ik had van de week mijn eigen klasje van 18 kinderen. Dat is ook wel even genoeg om te wennen. Want mijn houten klaslokaaltje is erg klein en heb bijna geen speelgoed om mee te spelen voor de kids. De taal beheers ik ook nog niet helemaal en er is ook nog geen electriciteit dus verschrikkelijk warm, want de zon staat heel de dag te branden. Wat ik de dus bijna heel de week heb gedaan is rond 11 uur buiten onder de bomen lesgegeven. Wat muziek en bewegingsspelletjes. Dat was erg leuk.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ruik je het ook op school?????
Dan komt het maar goed uit dat jullie overdag niet dicht in de buurt van de fabriek zitten.
Is deze stank ook in andere jaren waargenomen? Of is dit nieuw?
Jammer voor es en mies, deze stank, sterkte hoor!!!
Ben blij dat wij weg zijn hahahah

Fijn dat je zo`n hart hebt voor deze kinderen. Bid er maar veel voor, ook voor wijsheid.
Duo baan is niet zo`n goed idee.
Anders weten de kinderen helemaal niet meer waar ze aan toe zijn.
Veel wijsheid bij het gesprek.
Goed dat je het gesprek aangaat.
Het positieve belonen, daar kom je verder mee.
Succes, Mams

Anoniem zei

Hoi Mirjam en Abe.
Wat middeleeuws dat die kinderen op die school zo maar worden geslagen als ze iets doen wat de juf niet zint.
Geeft alleen angst bij de kinderen.
Ik weet het zelf uit ervaring.
Ik heb op een dorpschool gezeten waar de oudere meesters nog steeds sloegen. Ook mij met een liniaal op mijn knokkels. Ook heel hard aan je oren trekken was heel gewoon. Bij mijn broer bleef zijn ene oor naar buiten staan. Kwam na enige weken gelukkig weer goed.
Veel wijsheid van God toegewenst en wees zelf sterk en moedig in hoe jij het met zijn hulp gaat aanpakken.

Groeten Joop








.

Anoniem zei

hallo mirjam en abe,

goh kippevel kippevel kippevel
krijg ik als ik dit lees
wat moet het vreselijk voor je zijn om dit dagelijks te zien en te horen ik zal ook op de leerkracht afrennen denk ik hoor
wat een verdriet van die kids
ik heb veel respect voor je dat je een gesprek aangaat op school
wens je veel succes en groetjes van priscilla en ons
liefs, fam. van de peppel

Anoniem zei

JAJA JIJ LAAT STIEKEM VIEZE WINDJES HAHAHA
Knap dat je gewoon daar lesgeeft man! jij bent een voorbeeld en je moet maar denken als de kinderen bij mij zijn dan gebeurt dat niet, dat is al heel tof voor die kids. dikke kus. xxx Rachel

Anoniem zei

Oh oh.....dat wordt wat met die stank!!!! Tot volgende week, gr esther

David & Rachel zei

Lieve Mir en Abe,

We zijn echt trots op jullie; hoe jullie je leventje daar zo opzetten.
Mir, je bent echt een bikkel!
We bidden voor jullie!

Rachel (en David)

Anoniem zei

Lieve Mirjam en Abe,
Als ik dit allemaal lees, heb ik wel een heel saai leventje hoor! Maar ik ben er dik tevreden mee.
Wat heftig op die school zeg, maar ik hoop dat ze aan jou zien dat het anders kan. Veel wijsheid en geduld/liefde voor je collega s.
groetjes Irma

Gerben en Julie zei

lieve Mir...wat erg zeg dat er wordt geslagen op school!!!vindt het erg knap van je dat je dat gesprek aangaat!!!sterkte en God zal je de woorden geven!!!
dikke hug
Juul