donderdag 4 september 2008

Culturen

Wat voel ik me bevoorrecht om in een andere cultuur te mogen wonen. Het is zo boeiend, leerzaam en uitdagend. Hier in zuid Afrika kom ik niet in aanraking met 1 cultuur, maar dit is een land dat rijk is aan vele verschillende culturen. Ik probeer uit alles iets moois te leren. Zo waren we gisteren naar een rouwdienst. De vrouw die aan AIDS is overleden komt uit een zwarte familie, een Xhosa familie. Van het moment dat ze is overleden tot de begravenis is er elke avond een dienst bij het huis. Maar voordat de dienst begon ging Abe er al heen om het testament voor te lezen. Het is een traditie dat de hele familie daar dan is, zodat iedereen het kan horen en vragen kan stellen. Ik ben zo trots op Abe dat hij dan als bank man ook daarin iets mag betekenen voor de familie en ze advies kan geven. Daarna begon de dienst. Mensen, zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt. Het was feest, echt waar. De manier hoe ze worshippen, wat een diepte, wat een blijdschap, wat een geloof. Ik was diep geraakt en totaal bemoedigd. Ik ging er heen om hun te bemoedigen, maar ze hebben mij bemoedigd. Zo mooi! Zaterdag zal de begravenis zijn, Abe heeft me al gewaarschuwd, de dienst zal uren duren. Maar met zo'n hartsgesteldheid van de familie, ze nemen intens afscheid, zo mooi, zal het alleen maar erg positief zijn. En kunnen we iets dieps uit de Xhosa cultuur leren.

1 opmerking:

Anoniem zei

Over culturen gesproken, die zijn in Nederland ook heel divers tegenwoordig.
Maar dit is wel heel bijzonder om mee te maken.
Je wordt een hele ervarings deskundige.
Liefs, mams