dinsdag 22 april 2008

Verwonderingsboekje....

Het verwonderingsboekje.......dat kreeg ik van Gerard, mijn directeur in Nederland, toen ik op de Groen van Prinsterer begon te werken. Ik kon daar van alles in opschrijven waar ik me over verwonderde. Als ik dat verwonderingsboekje mee had gebracht hier naar Afrika had ik het al helemaal vol geschreven. Elke dag ben ik weer verwonderd over de cultuur, de mensen, het land. Vanochtend heb ik zo gelachen op weg naar school. De kinderen worden altijd bij de boerderij opgehaald met de bus om naar school te gaan. Veel kinderen staan al vroeg te wachten langs de kant van de weg. En het is koud, echt koud in de morgen. Ik heb altijd voor Abe gelachen als hij over de telefoon vertelde dat het koud was. Maar ik neem mijn lachen terug, want het is echt koud. Maar goed, wat doen deze kinderen dan om zichzelf warm te houden. Je ziet ze overal vuurtjes maken langs de kant van de weg. Ik was verbaasd vanmorgen, echt bizar, stinkend naar de rook komen ze dan op school. Maar warm hebben ze het wel.
Ook de kracht (electriciteit) onderbrekingen is nu wel een heftig ding bij ons. Ik ben wel blij dat ze nu vaste tijden hebben vast gesteld. Elke maandag, woensdag en vrijdagmorgen van 10 uur- 12 uur zal de stroom uitgeschakeld zijn. Bij Abe op de bank is het van 8 uur- 10 uur. Dit betekend veel voor de economie. Ja, en ook voor de computerjuf natuurlijk :-). Geen stroom, geen computer, geen business. Ik ben benieuwd hoe ver dit nog zal gaan. Straks is de stroom op en is alles weer terug bij af. Olie lampje, koken op vuur, weer ouderwets brieven schrijven naar elkaar....... Ook de coca cola fabriek heeft het zwaar. Door de stroom onderbrekingen kan er te weinig koolzuur geproduceerd worden, dus te weinig cola. Je ziet over in de winkels bij cola flessen: 2 flessen per klant!!!!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Bizar weer dat verhaal over de stroom. Dan merk je inderdaad dat het een heel ander land is. Wat doe jij tijdens de uren dat de kracht er af is?
Gr esther

Anoniem zei

Echt koud????????????
Koud is het als het 10 graden vriest. Maar hoe is de wind, dat scheelt soms ook een jas.
Misschien moeten jullie een open haard aanlegen, lekker warm.
En een vuurkorf is ook niet gek.
Maar waar haal je hout vandaan.
Een warme groet uit een zonnig Nederland. Liefs, mamma