dinsdag 6 november 2007

apartheid

Hoewel de apartheid op papier is afgeschaft leeft het nog volop in Zuid Afrika. Het doet me pijn omdat te zien en te ervaren. Abe en ik wonen in de blanke buurt. In de morgen en aan het eind van de middag zie je kleurling vrouwen lopen in werkkleren. Ze werken heel de dag in een blank gezin in de keuken. En lang niet iedereen wordt even goed behandeld. Het voelt voor mij echt als slavernij. De blanke hier hebben mooie grote huizen, 1,2 of 3 auto's voor de deur. De straten zijn breed en schoon. Het is er stil, mensen groeten elkaar, maar met een handje in de lucht of zachtjes: 'hallo'. Ga je een rondje lopen en loop je 10 minuten bij ons huis vandaag stap je een hele andere wereld in. De straten zijn smaller, het leeft op straat, iedereen loopt, speelt, zit daar. Geen blanke die je er tegen komt. De huizen zijn klein en het is soms echt een rommeltje. Abe zei laatst: je haalt de kleurlingen wel uit het bos, maar je haalt het bos niet uit de kleurling. Dat is zo'n waarheid. Je kan mensen niet veranderen waar ze vandaan komen.
Vrijdag ben ik met mijn buurvrouw naar de tandarts geweest. Terwijl ik op haar aan het wachten was in de wachtkamer brak mijn hart. Veel mensen kunnen geen verzekering betalen. Vaak zijn dat de kleurlingen of de zwarten. Als ze aan de bali komen worden ze naar een aparte wachtkamer gebracht waar ze op hun beurt moeten wachten. Ik voelde me echt de 'rijke blanke' die in de mooie wachtkamer mocht zitten. Het voelde zo slecht. Ik was bijna opgestaan om ook in die andere wachtkamer tussen de zwarten mensen te gaan zitten. Het maakte me zo boos. Zo erg dat de mensen geen verzekering kunnen betalen en ik snap het helemaal. Het is verschrikkelijk duur. Ik betaal even veel als in Nederland terwijl het salaris zeker de helft minder is. En dan heeft Abe een ontzettende goede baan. Als het voor ons al veel geld is, wie kan het hier dan betalen? Nu snap ik ook waarom zoveel mensen zonder tanden of een paar tanden rond lopen. Het is veel goedkoper om een tand eruit te trekken dan dat je er iets aan laat doen. Als je moet kiezen tussen een tand eruit halen en een hele week eten. Of hem laten repareren en geen geld meer hebben voor eten. Nou, dan weet ik het ook wel, dan maar die tand eruit. Dat kost 65 rand= 6 euro 50. Voor veel mensen is dat al een heel bedrag. Zo leer ik Afrika steeds meer kennen. Een kant van Afrika die je niet snel zal ontdekken als je er als toerist rond loopt.

4 opmerkingen:

Gerben en Julie zei

ik heb het ook gemerkt toen ik er was. officieel is de appartheid afgeschafd maar in de praktijk bestaat het nog steeds. Echt erg om te zien!!

Anoniem zei

Ja dat is wel heftig en zeker wanneer je het zelf mee maakt.
Ik wens je veel wijsheid om hier mee om te gaan.
Liefs, mamma

Anoniem zei

- beter 10 tanden in je mond dan 10 in je kont...........
- het is altijd lente in de ogen van mirjam's tandartsassistente......
- jij stond daar echt met een mond vol tanden zeg
- bijt je er niet in vast anders wordt het een last
- heb jij al haar op je tanden?
-de tanden van de buurvrouw zijn altijd witter : )
- dat bezoek was voor jou irriTAND

VEEL LIEFS META EN RACHEL (ONZE MONDEN VALLEN OPEN VAN JE VERHAAL)

Anoniem zei

Lieve Mir,
Hopelijk kun je ons vorige berichtje waarderen... We missen je echt ontzettend en genieten van je verhalen! God is bij je en dan is het goed!

Een big smile van ons, we hebben onze tanden nu blootgelegd...