zondag 23 december 2007

waar gaat het allemaal om?


Terwijl het ijzig koud en super mooi is bij jullie is het hier ongekend warm. Echt heeeeeeeeeeel warm. Maar dan ook echt heel warm. Gisteren waarschuwden ze zelfs in de krant dat het dit weekend gevaarlijk is om in de zon te zijn. Dus we zijn gisterenmiddag lekker thuis gebleven. In huis is het trouwens heerlijk met de airco, de beste plek om dan te zijn.

Ik kijk mijn ogen uit hier hoe de mensen zich voorbereiden op kerst. Zoiets heb je nog nooit gezien. Rijen mensen voor de geldautomaat. Je moet zeker wel een half uur wachten voordat je aan de beurt bent. Wat mij opvalt dat alleen kleurlingen en zwarte mensen in de rij staan voor geld. Geen wit mens te zien. Ik ben de enigste wit mens die er tussen staat. De winkels, overladen met mensen. Kopen kopen, kopen, rijen voor de kassa. Terwijl ik daar rond liep in Robertson raakte me het echt. Veel van deze mensen hebben bijna geen geld, het zijn farmmensen. Op zaterdagmorgen brengt de boer ze naar het dorp en haalt ze eind van de morgen weer op. Ik heb het idee dat ze al hun geld bij elkaar sparen om met kerst dan ook alles uit te geven aan lekker eten, mooie kleren en cadeautjes. Is dit de bedoeling van kerst? Kopen, kopen, kopen......waar gaat het met kerst om? Het lijkt wel of de wereld het aan het vergeten is. We vieren een verjaardagsfeest van Jezus. Maar de mensen zijn zo druk met zichzelf. Het doet me pijn en daarbij vraag ik mezelf af, wat kan ik doen. Wat maakt deze kerst speciaal? Ja tuurlijk, mams en Joop maken deze kerst wel heel speciaal. (JIPPIE!) Maar naar wie kunnen we uitreiken, wie kunnen we bemoedigen? Het houdt me meer dan ooit bezig nu ik hier in Afrika ben en alle ellende om me heen zie. Ik wil de vraag ook bij jullie neerleggen. Wat maakt deze kerst speciaal voor jullie? Is het een kerst net als elk jaar of mag je iets extra's voor iemand betekenen en zo laten zien waar kerst echt om gaat. Gods hart laten zien aan de mensen om je heen. Vorige week in de kerk werden we uitgedaagd. Naar wie kan je deze week uitreiken, aan wie kan je misschien iets weggeven van jezelf , voor wie kan je een zegening zijn. En het gaat niet altijd om spullen of geld geven. Soms moet je gewoon je tijd en liefde geven. We zijn vaak zo druk, druk, druk. Het zet me allemaal aan het denken, God is met me bezig. Stap voor stap groei ik meer naar God, groeien we in ons huwelijk en groei ik meer in de cultuur. Dit alles doet soms pijn, maar uiteindelijk wordt ik samen met Abe steeds mooier en mooier. Geweldig he!!!

Ik heb trouwens echt de beste man. Hij is zo lief en geduldig met me. Vandaag heeft hij heerlijk gekookt. Lekkere patatjes gebakken, dat is zo lekker. want hier heb je echt niet op elke hoek een snackbar, afhaalchinees of de surinamer (he lys en Bart :-)), dus een keer patatjes is wel heel lekker. Met een heerlijke groentenschotel. Ik heb ontzettend genoten, hij doet dit met zoveel liefde voor mij. Wat voel ik mij rijk met zo'n geweldige man!!!

Tot morgen mams en Joop!!! Goeie reis!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Mirjam en Abe,

We willen jullie graag hele goede feestdagen wensen samen met jullie families!

groetjes,
Monique en Arnout

Anoniem zei

plak er een sticker op het pinautomaat met erop: "Jezus geeft je in overvloed"!
dikke kus Rachel, hoop in de vakantie even een vette mail te sturen

Anoniem zei

Hoi hoi zus....geniet maar lekker van elkaar! Ook nu mam en joop er is. En zeg maar tegen mam.... leuke foto's op haar blog!! (van zuidafrika!)
Grrrrrrrrrrrrrr esther

Anoniem zei

Lieve Mirjam & Abe!

We wensen jullie hele fijne dagen toe en God's zegen voor het nieuwe jaar!
Natuurlijk ook een hele fijne tijd samen met Joop en je (schoon)moeder!

Liefs vanuit Zwijndrecht!