vrijdag 30 januari 2009

Engela

Het huis is weer lekker schoon! Maar ik merk dat het echt niks voor mij is een schoonmaakster. Ik heb dan zo'n kinderlijke gedachte; ikke zelf, ikke zelf..... je kent het wel. En de dag voordat ze komt wil ik het liefst heel het huis netjes, opgeruimd en schoon hebben. Wat een nonsense, want daar is zij voor om mij te helpen. Maar ik vind het dan bijna zielig. Sjoh, wat een leerproces is dit om het over te geven. Het is dat ik de zware dingen niet kan doen met mijn handen, anders had ik het allang zelf gedaan :-). Maar mijn schoonmaakster, ze heet Engela, is een schat van een mens. We beginnen altijd eerst met een kopje koffie en kletsen wat af. En daarna gaat ze aan het werk, die vrouw werkt hard en goed. Hoe moeilijk het ook is om over te geven, ik ben erg blij met haar. Ik krijg nog meer bewondering voor de 'arme' afrikaanse vrouwen die door het leven zijn getekend die elke dag leven om te overleven. Ik leer weer van haar hoe dankbaar je mag zijn met elk stukje brood wat je hebt, met een eigen huisje en een goeie man die naast me staat. Bijzonder mooi om Engela 1 keer in de week een ochtend bij me in huis te hebben.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Weer een kans om wat te leren in het leven, zo raak je niet uitgeleerd. Fijn hoor.
Heerlijk dat ze zo goed kan werken, geniet er maar van, want straks moet je alles weer zelf doen met een kind erbij.
Maar dat gaat helemaal goed komen, je hebt gelukkig geen huis met 5 slaapkamers en een zolder en twee badkamers en twee garage`s, een mega tuin, een hond, die je 4 keer per dag moet uitlaten en een fulltime baan.
Doe het rustig aan, geniet je dag en het moment.
Liefs, mams

Anoniem zei

Fijn om zo'n goede en lieve schoonmaakster te hebben, die julie nu kan helpen.
Gr esther
P.S. Hou je taai!

Anoniem zei

Haha, je bent niet de enige. Ik werk via www.ikzoekeenschoonmaakster.nl en kom regelmatig mensen tegen die inderdaad nog aan het stofzuigen zijn als ik binnen kom!