woensdag 19 maart 2008

Heimwee

Heimwee, nooit geweten wat dat woord nu echt betekend. Je kan naar huis verlangen, maar dat is anders. Heimwee doet pijn, zo'n pijn van binnen. De laatste week heb ik echt last van heimwee. Ik mis Nederland, ik mis jullie mooie mensen, ik mis vriendschap, ik mis de IKEA, de kroketten, de HEMA, de zuurkool, de afspraken,de kerk, de direktheid en openheid van de nederlanders, ik mis de vero moda, de kou, de winkels dichtbij je en ik mis zelfs de NS, ja, echt waar. Er zijn behoorlijk wat tranen al gevloeid van de week. Ik begin me nu echt een beetje een vreemdeling te voelen in een andere cultuur. Ik ben echt weg van Nederland en moet hier echt een leven opbouwen met alle mooie dingen wat Afrika brengt, maar ook met de negatieve dingen van de cultuur. Dat zal ik moeten accepteren en mee leren omgaan. Het is een gevecht en soms best eenzaam. Voor het eerst in mijn leven zie ik op tegen de vakantie die gaat komen. Met Pasen heb ik 3 weken vakantie. Normaal zou ik ontzettend veel leuke dingen doen met mams, broer, zus, vrienden. Ik ga iedergeval een dag slapen, in bed liggen en dvd's kijken. Heerlijk!!!! Maar dat doe je ook geen 3 weken lang. Ook heeft de keuken een goeie schoonmaakbeurt nodig. Maar verder zijn er niet zoveel plannen. Ik mis jullie, ik mis jullie echt. Maar zo mooi, elke dag krijg ik weer een knipoog uit de hemel. Maandagmorgen voordat ik naar mijn werk moest vroeg ik aan God: "God alstublieft, bemoedig me vandaag, laat me zien dat U me kan gebruiken hier in Afrika." En weet je, God luistert en geeft antwoorden. Die morgen moest ik de opening doen voor heel de school, daarna voeg de direktrice of een van de collega's iets wilde zeggen. Ik kreeg een golf bemoedigende woorden over me. Ik had er die morgen om gevraagd en God geeft gelijk antwoord. Zo mooi. Ook zei een leerkracht:"Weet je juffrouw Baardman, de kinderen moesten van mij een tekening maken van de juf of meester wie ze erg waarderen en die heel belangrijk voor hun is. En weet je, bijna heel de klas heeft jou getekend." Dit was ook een enorme bemoediging om te horen. Ik kan inderdaad iets betekenen voor deze ontzettend mooie kinderen. Elke dag is een strijd, maar ik mag het samen met God en Abe doen.

3 opmerkingen:

fam jansen zei

lieve Mirjam,
je zit daar niet voor niks, dat weet je wel. Dat die kinderen jou tekenen verbaast me helemaal niet, je bent bijzonder jaja.
We leven op het plein ook erg met je mee. kop op, je kunt het.
groetjes Ronald Danielle Vincent Remco.

Anoniem zei

Lieve Mirjam,
Sarah zei vanavond als eerste tegen HJ. Ik heb een hele leuke verrassing.. Mirjam en Abe komen in oktober!!!!Hoera!!!!!Al duurt het nog even wij kijken ook naar jullie uit. Knuffel van je tante.

Anoniem zei

He meissie,

Kop op, je kunt het. Je bent zo'n mooi mens en God heeft jou heeft jou een plekje gegeven in een mooi land voor mooie mensen!!! En Hij draagt je!!!
Maarre, ben ook ERG BLIJ dat je in oktober naar Nederland komt!!
Dikke kus,
Meta