zondag 2 maart 2008

stoffig pad

Daar loop ik dan, met mijn flesje water, bruine slippertjes in de brandende zon over een stoffig afrikaans pad. Op weg naar de depandance van de school. Ik besef ten diepste even dat ik echt niet meer in Nederland ben, ik besef ten diepste hoe mooi het hier is. Ik kijk om me heen en overal waar je kijkt zijn bergen. Ik ben even niet op mijn werk, maar geniet van de mooiheid van de Afrikaanse natuur. Maar al snel word ik wakker geschud door zingende kinderen in de school. Met mijn stoffige voeten stap ik het lokaal binnen en zie de lachende gezichten. 'Juf, blijft u vandaag bij ons?' Dit is graad 2/3. Dat is hetzelfde als groep 4/5. Dit is zo'n leuk groepje. Heerlijk om met ze te werken. De afgelopen twee weken is er veel gebeurd op mijn werk. Ik heb veel gepraat met de directrice van de school over mijn gevoel en ervaringen, want er komt heel wat op je af. Het is gewoon nog te vroeg, te vroeg om een hele klas kinderen van 4/ 5 jaar les te geven. Het brak me op. Vooral met die kleintjes moet je zoveel met taal, verhalen, liedjes en rijmpjes doen. En ik beheers de taal gewoon nog niet goed genoeg. De directrice heeft heel veel begrip voor me, dus sinds vorige week draai ik een heel ander programma. Erg uitdagend. Ze hebben me gebombardeerd tot computerjuf. Jaja mensen, jullie lezen het goed. Ik en een computerjuf. Iets wat niet helemaal bij elkaar past, maar waar ik de afgelopen week erg van genoten heb. Ik geef les aan de kids van 6 t/m 16 jaar. Dit doe ik wel samen met de leerkracht van de klas zodat ze af en toe wat dingen goed kan verduidelijken in Afrikaans. Maar dankzij mijn ervaringen en kennis vanuit Nederland met computers ben ik echt de expert op school. De meeste leerkrachten weten nog geen eens de aan knop te vinden. Naja, dan ben je dus al snel de expert. En wat ook echt een zegening is, dit is het enigste lokaal op de school met een airco!!!!!!!!!!!!!!! Is dat niet wonderlijk. Verder geef ik remediel teaching aan de kids. Het mooie en leuke hiervan is dat je heel erg persoonlijk bij de kids betrokken bent. En op vrijdagmorgen, en dat is echt een grote uitdaging voor mij, ga ik life skills geven aan graad 9 (15/ 16 jaar). Dat betekend dat ik onderwerpen met ze gaan behandelen zoals alcohol, drugs, sexualiteit, asseriviteit, voorbehoedsmiddelen etc...... Ik ben benieuwd, vrijdag ga ik hiermee beginnen.
Verder ga het hier thuis goed. Ik geniet dit weekend enorm van Abe, we hebben het heerlijk samen. Heerlijk om tijd samen te besteden. Esther en Michel komen dinsdag weer terug van hun trip langs de oost-kaap. We zien weer erg naar ze uit. Ik zie er tegenop om ze weer te laten gaan. We hebben het zo leuk met elkaar, ik heb Michel en Esther echt ontdekt, ze zijn zo leuk, zo ontzettend leuk. Woensdag heb ik nog even lekker een dagje vrij om met ze naar de hot springs te gaan, ff bijbeppen en genieten voordat ze donderdag alweer het vliegtuig nemen. Wat vliegt de tijd, wat is het waardevol geweest. De mooie herrinneringen blijven over en de skype, webcam en email wordt weer werkelijkheid.

4 opmerkingen:

Gerben en Julie zei

je hebt het dan wel over Skype maar je bent nooit online...heb je een andere skype naam? laat even weten...
liefs
Juul

Anoniem zei

Wat kan je toch gezellig schrijven!!!
Elke keer weer leuk om te lezen.
Je wordt straks i.c.ter van de school....................never nooit aan gedacht natuurlijk.
Liefs, mamma

Anoniem zei

zo uit je hart. Wat doe je veel op die school zeg, knap joh.
ik zie er naar uit om met kerst waarschijnlijk te komen! xxxx hug
ps: icter??? dat had ik nou nooooooooooooooooooooiiiit gedacht

Anoniem zei

Wow Mir, ICT-er!!! Het leven loopt altijd anders dan je had gedacht:)

liefs Meta