zondag 9 november 2008

Vervelen?!?!




Vervelen, dat is er even niet bij. Nu al weer een week terug uit Nederland en we zijn behoorlijk bezig geweest. Leuk, uitdagend, verwarrend, indrukwekkend. Ik beleef even opnieuw een cultuurshock. Ik word stil gezet bij de realiteit van het leven, stil gezet tussen de grote verschillen van Nederland en Afrika. En dit raakt me diep. De schrijnende armoede, heel veel mensen die het zo zwaar hebben, de slechte leef omstandigheden, de drank, drugs en zwangerschappen, vele kinderen maar geen vaders. En aan de andere kant zijn de mensen zo dankbaar voor wat ze hebben. Sjoh, ik moet het echt weer een plekje gaan geven en ik merk dat dit niet vanzelf gaat.
Donderdag en vrijdag ben ik naar de Rietvlei school geweest samen met Gerda. Zij werkt daar al 3 maanden als vrijwilligster aan het project: Zuid Afrika, mijn land mijn toekomst! Het is een arme boeren schooltje, waar het kind echt kind kan zijn. Waar de sfeer zo gezellig en veilig is. Terwijl de situatie van de kinderen thuis bar slecht is. Geweldig om daar even deel van te mogen zijn, ik heb genoten. Ik heb samen met Gerda en de twee juffrouws het project mogen afronden. Vrijdag waren alle ouders en verschillende andere mensen uitgenodigd om naar de voorstelling en de kunst expositie te kijken. De kinderen hebben gedanst, muziek gemaakt, gedichten voorgedragen, gezongen, schilderijen gemaakt, van klei kettingen gemaakt etc. Zo leuk om de kinderen blij en enthousiast te zien. Kinderen die cognitief heel zwak zijn, maar zich wel helemaal kunnen geven in de kunst. Ieder kind heeft iets eigens, ieder kind heeft zo zijn talenten wat je kan ontwikkelen, waardoor je zefvertrouwen in het kind kan opbouwen. Een woord: geweldig! Als afsluiting hebben we heerlijk met ekaar gegeten en natuurlijk echt afrikaans: potjie kos, braai, brejani, kerriekos, mmmm lekker!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja dat het een cultuur shock is, was wel te verwachten na een maand Nederland.
Je kan het hoor Mirjam!!!!!!!!
Geef het allemaal weer een plekje en je leven.
Liefs, mams

Anoniem zei

Klinkt mooi zus!!! Zeiden de kinderen nog iets over je dikke buik??

Gr esther